Platipus (Platypus)

Home » , , , » Platipus (Platypus)

Thursday 18 July 2013

Platipus adalah antara haiwan semulajadi yang paling tidak menyerupai haiwan. Malah, ahli- ahli sains terdahulu yang memeriksa spesimen percaya mereka menjadi mangsa penipuan. Haiwan itu digambarkan sebagai kacukan spesies yang lebih iaitu
itik (kerana kakinya), memerang (ekor, badan dan bulu). Platipus jantan juga berbisa. Mereka mempunyai sengat tajam pada tumit kaki belakang mereka dan boleh menggunakan mereka untuk menyampaikan satu tamparan toksik yang kuat untuk mana-mana musuh.

Platipus memburu di dalam air, di mana renangan mereka sangat menakjubkan dengan mengayuh kaki depan mereka yang berselaput dan mengawal arah dengan kaki belakang dan ekor seperti memerang. Lipatan kulit menutup mata dan telinga untuk mengelakkan air daripada memasuki mata dan telinga mereka, dan menutup lubang hidung dengan tepian yang kedap air. Dalam kedudukan ini, platipus boleh kekal tenggelam selama satu atau dua minit dan menggunakan mulutnya untuk mencari makanan.

Ini adalah mamalia di Australia yang mencari makanan di bawah air. Mereka mengaut serangga dan larva, kerang, dan cacing ke dalam mulut mereka bersama-sama dengan batu dan lumpur dari bawah. Semua bahan ini akan disimpan di dalam kantung pipi dan dibawa ke permukaan air untuk dilenyek dan dimakan. Platipus tidak mempunyai gigi, maka cebisan batu membantu mereka untuk "mengunyah" makan mereka.

Di darat, platypuses bergerak dengan lebih perlahan. Walau bagaimanapun, kulit pada kakinya akan tertarik untuk mendedahkan kuku mereka dan membenarkan mereka berjalan. Platipus menggunakan kuku dan kaki mereka untuk membina lubang di pinggir air. Pembiakan platipus adalah sedikit unik. Ia adalah salah satu daripada hanya dua mamalia (echidna adalah lain) yang bertelur.

Platipus betina akan mengurung diri di dalam satu lubang untuk bertelur. Seekor platipus betina biasanya menghasilkan satu atau dua telur dan memanaskannya dengan menyimpan telur mereka dengan meletakkannya di antara badan dan ekornya. Telur-telur ini akan menetas kira-kira sepuluh hari, tetapi bayi platipus ini adalah bersaiz kacang serendeng dan sangat lemah. Anak platipus ini ini akan diasuh selama tiga hingga empat bulan sehingga anak platipus ini boleh berenang sendiri.

0 comments :