Ram Pump Sejenis Pam Yang Tidak Menggunakan Kuasa Elektrik

Home » » Ram Pump Sejenis Pam Yang Tidak Menggunakan Kuasa Elektrik

Thursday 13 June 2013



Ram pump adalah sejenis pam yang berfungsi tanpa menggunakan kuasa elektrik dimana ianya hanya menggunakan tekanan udara dan juga pecutan graviti dari dalam chamber pam itu sendiri untuk membawa bekalan air daripada kawasan rendah ke kawasan yang lebih tinggi. Pam ini sangat
sesuai digunakan dalam bidang pertanian dimana ianya sangat menjimatkan kos kerana pam ini tidak memerlukan kuasa elektrik untuk beroperasi.

Selain itu, pam ini tidak memerlukan kos yang tinggi untuk dihasilkan kerana ianya boleh dihasilkan sendiri dengan menggunakan barang-barang yang boleh didapati di kedai hardware. Kelajuan kadar alir atau flow rate oleh pam ini juga bergantung kepada saiz paip yang digunakan dan juga panjang chamber pam itu sendiri.

Antara bahan-bahan yang diperlukan untuk menghasilkan pam ini boleh dirujui disini. Setiap pam yang dihasilkan mempunyai prestasi yang berbeza bergantung kepada saiz paip yang digunakan. Oleh itu, untuk memilih bahan-bahan yang sesuai dengan keperluan pengguna, pemilihan bahan tersebut bolehlah dirujuk disini.

Diharapkan para pengunjung tidak berasa bosan dapat mengumpulkan lebih info dengan melawati blog ini pada masa akan datang. Terima kasih kerana sudi melawati blog yang masih baru ini.

0 comments :